ارجان گشت (پالیز گشت)

تنگ اژدها

اینجا تنگ اژدها نورآباد ممسنی

تنگ اژدها واقع در شهرستان نورآباد ممسنی به سمت روستای مادر و دختر می‌باشد. این تنگه از نیمه‌ی فصل بهار و همچنین اوایل تابستان پذیرای علاقه‌مندان به طبیعت گردی می‌باشد. و حدود 3 الی 4 ساعت برای بازدید کامل از این دره نیاز خواهید داشت. همچنین دوستانی که تمایل دارند مقداری هیجان هم چاشنی سفرشان باشد قطعا از این برنامه یک روزه و کوتاه لذت خواهند برد.

توضیحات

مدت زمان لازم برای دیدن این مکان

1 روز

فصل مناسب سفر

اواسط بهار تا تابستان

مسیرهای دسترسی

جاده آسفالت شهرستان نورآباد ممسنی به سمت روستای مادر و دختر

وضعیت آنتن دهی

کامل

نزدیک ترین شهرها

سایر شهرها

معرفی تنگ اژدها (دره اژدها)

تنگ اژدها نورآباد

تنگ اژدها نورآباد

ابتدای این تنگه دو حوضچه بزرگ آب وجود دارد که از همان اول مسیر گردشگر را مجبور به رفتن به داخل آب و شنا کردن می‌کند. و با توجه به عمیق بودن آب علاوه بر تسلط به شنا، برای احتیاط و لذت بردن بیشتر از مسیر حتما جلیقه نجات همراه خود داشته باشید. پس از وارد شدن به حوضچه اول با کمی پیش‌روی عمق آب زیاد شده و در ادامه وارد تونل کم عرضی به طول 6الی 7 متر می‌شود که این مسیر را با شنا کردن باید طی کنید. بلافاصله با تمام شدن حوضچه اول با فاصله کمی باید وارد حوضچه دوم شوید. با توجه به عرض کم دره در بعضی نقاط مثل این حوضچه دیواره‌های دره به قدری به هم نزدیک شده‌اند که آسمان دیده نمی‌شود و نور کمی به داخل حوضچه می‌رسد و همین دلیل باعث می‌شود که عبور از این حوضچه همراه با کمی خوف و هیجان باشد. و برای خروج از این حوضچه باید دالانی با عرض کم‌تر از نیم متر عبور کنید. پس از آن دیگر به شنا و جلیه نیازی نخواهید داشت.

در ادامه مسیر همچنان عرض دره بسیار کم خواهد بود و مقداری آب در دره در حال عبور است که نمای زیبایی را به تنگ اژدها داده است. و گاها با آبشارهای کوچکی روبرو خواهید شد.

و تنها چالش با قیمانده در مسیر عبور از ابشاری با ارتفاع 2 الی 3 متری است که برای بالا رفتن از آن نیاز به کمی تلاش، چابکی و کمک سایر اعضای گروه خواهید داشت. همچنین اگر طنابی کوتاه همراه داشته باشید راحت تر خواهید توانست از این آبشار عبور کنید.

خواندن  اینجا تنگ لیتون

. در ادامه پس از حدود 30 دقیقه الی 40 دقیقه به انتهای دره که دشت وسیعی می‌باشد می‌رسید و پس از کمی استراحت و تجدید قوا باید همین مسیری را که رفتید برگردید تا از دره خارج شوید D:

وجه تسمیه تنگ اژدها چیست؟

شاید برای شما هم جالب باشد تا دلیل نامگذاری تنگ اژدها را بدانید، بومیان منطقه بر این باورند که در گذشته اژدهایی در این دره وجود داشته که گهگاهی برای خوردن آب به رودخانه‌های اطراف سر می‌زده و اهالی منطقه که با خبر می‌شدند بر طبلی می‌کوبیدند تا مردم باخبر شوند و در مسیر نباشند.

مسیر رسیدن به تنگ اژدها

برای رفتن تنگ اژدها باید خود را به شهر نورآباد ممسنی برسانید و از کمربندی این شهر به سمت قائمیه حرکت کنید. حدود 100 متر که از شهر خارج شدید سمت راست وارد خیابانی می‌شوید که منتهی به امامزاده داوود می‌شود و احتمالا تابلوی این مکان مقدس را ابتدای خیابان خواهید دید. وارد خیابان شوید و در ادامه به سمت روستای مادر و دختر حرکت کنید. توجه داشته باشید با توجه به نبود مغازه در اطراف تنگ اژدها خرید خود را در همین مسیر انجام دهید. در ادامه به سمت روستای مادر و دختر حرکت کنید تا این دره را در فاصله حدود 200 الی 300 متری سمت راست روستا ببینید. ماشین خود را پارک کنید و پس از برداشتن تجهیزات و لوازم مورد نیاز به سمت دره حرکت کنید.

تجهیزات مورد نیاز برای ورود به دره

همانطور که گفته شد برای ورود به دره شما علاوه بر تسلط به شنا حتما جلیقه نجات هم همراه داشته باشید. با توجه به طولانی بودن مسیر حتما آب، همراه داشته باشید. و وسلیه مهم و ضروری دیگری که نیاز دارید کاور ضدآب گوشی می‌باشد که حتما باید تهیه کنید تا بتوانید گوشی خود را به راحتی از آب عبور دهید. همچنین اگر تمایل دارید که سایر مواد خوراکی که با خیس شدن خراب می‌شوند را همراه داشته باشید حتما باید قبل از ورود به آب آنها را به اصطلاح آب‌بندی کنید تا خیس نشوند. و در انتها برای عبور راحت‌تر از آبشار بین راه بهتر است یک طناب چند متری کوتاه همراه داشته باشید.

خواندن  اینجا دریاچه برم فیروز
مسیر تنگ اژدها، نورآباد

خدمات رفاهی تنگ اژدها

در این اطراف هیچ گونه خدمات رفاهی از جمله سرویس بهداشتی و مکان مناسب برای نشستن وجود ندارد. پس بهتر است با آگاهی از این مورد قبل از رسیدن به روستا از مغازه‌های بین راه خرید خود را انجام دهید.

یک نظر

  1. یوسف جان اطلاعات بسیار کامل و خوبی در مورد مناطق مختلف در سایت قرار می دهی که این اطلاعات با عکس و ویدیوهایی که خودت تهیه کردی کیفیت بیشتری به مطالبی که ارائه می کنی میده، خیلی لذت بردم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *